Jak mít zase o něco lepší fotografie?

O čem přemýšlíte než se podíváte skrz hledáček a zmáčknete spoušť? Zajímá vás hlubší význam vaší tvorby anebo jste jako většina fotografů, kteří chtějí jen zachytit daný okamžik, a jít dál?

Zvyknout si přemýšlet nad fotografováním, a klást si několik jednoduchých otázek, vám může pomoci posunout vaše snímky zase na další úroveň.

1. JAKÝ PŘÍBĚH CHCI VYPRÁVĚT?

Tohle je velmi důležitá otázka, která vám může velmi usnadnit rozhodnutí, jak budete svou fotografii komponovat, jaká bude expozice a nebo třeba její nálada a pod.

Jde zkrátka o zjištění, proč pořizujete danou fotografii a co se jejím prostřednictvím snažíte divákovi sdělit.

Pokud se naučíte si zvědomovat význam vaší fotografie, bude pro vás focení zase o něco snazší.

2. MÁM DOBRÉ SVĚTLO?

VŽDY bude světlo základem každé fotografie, protože bez světla nikdy nebude fotka a bez dobrého světla nikdy nebude dobrá fotka.

Pokud tedy nechcete kompenzovat nedostatek světla navyšováním ISO, a tím např. přidávat možný šum, snažte se mít na scéně co nejvíc dobrého světla.

Naučte si také zvědomovat, jaký je hlavní zdroj světla, odkud na scénu dopadá, zda je ho dostatek apod.

Nevíte, jak se světlem pracovat? Jaké jsou vlastnosti světla, jeho typy anebo směry? Tohle, ale i ještě víc, se můžete dozvědět v mém on-line KURZU ZAČÍNAJÍCÍHO FOTOGRAFA, který najdete zde.

3. CO JE HLAVNÍM MOTIVEM FOTOGRAFIE?

Co bude první a hlavní motiv, na který divák zaměří svou pozornost, když se podívá na vaši fotografii?

Důvodem, proč je hlavní motiv, a jeho umístění ve fotografii, důležitý, je ten, že pokud diváka ničím nezaujme, jen jej letmo přejde a půjde dál.

Potřebujete diváka tedy něčím opravdu zaujmout, aby udržel pozornost právě u vaší fotografie.

4. CO VIDÍM V POZADÍ A POPŘEDÍ?

Naučte se vždy před zmáčknutím spouště také velmi dobře zkontrolovat pozadí a popředí scény, zda tam nemáte nějaké rušivé prvky, které by mohly odvádět divákovu pozornost.

Důležité je také kontrolovat předměty, které by mohly např. modelce vyrůstat z hlavy apod.

Neuhlídané pozadí – palma vyrůstající z hlavy modelky

5. NEJSEM MOC DALEKO?

Pokud jsme moc daleko, může se stát, že náš model či objekt bude na snímku moc malý a nám ve fotografii zbude spousta prázdného prostoru ( pokud to nebyl záměr ).

To může diváka nudit nebo zbytečně odvádět jeho pozornost od hlavního motivu.

Pokud však objektem či modelkou fotografii zaplníme, můžeme vytvořit mnohem dynamičtější snímek, který bude diváka více vtahovat do děje.

Takže zkuste udělat pár kroků blíže nebo více zazoomovat.

Pro mě až příliš prázdného prostoru vlevo

6. JAKÉ MÁM LINIE?

„Nepadá mi to?“ „Nemám šikmý horizont?“

Další z otázek, které je třeba si klást, abychom docílili lepší fotografie.

Padající horizont, „vylévající“ se moře nebo kácející se budovy na snímku nevypadají dobře a oko diváka si toho velmi snadno všimne.

Proto nezapomínejte před zmáčknutím spouště myslet i na linie.

„Vylévající“ se moře z fotografie

7. CO TO OTOČIT?

Velká řada fotografů je zvyklá držet fotoaparát stejným způsobem – tedy buď na výšku nebo na šířku.

Každý to má samozřejmě jinak. Někdo má zkrátka radši a preferuje fotky horizontální, někdo nemá problém fotit oba formáty.

Pokud však patříte k první skupině, která upřednostňuje převážně jen jeden formát, měli byste si uvědomit, že změna formátu může dramaticky změnit celý váš záběr.

Vyzkoušejte to.

Jste zvyklí fotit na šířku? Zkuste to otočit.

8. JAK POVEDU OKO DIVÁKA?

Je známo, že tak jak je člověk zvyklý číst text, snaží se „číst“ i fotografie. Znamená to, že naše oči sledují linie, barvy a tvary ve fotografii.

Proto zkuste zapřemýšlet, jestli například vaše linie ve snímku vedou diváka k hlavnímu motivu a ne od něj, zda máte správně zvoleny barvy a pod.

I linie a kompozici probírám ve svém on-line KURZU ZAČÍNAJÍCÍHO FOTOGRAFA, který můžete najít zde.

Cesta nás vede k hlavnímu motivu fotografie – majáku

Je mi jasné, že ze začátku se vám asi nepodaří myslet a odpovídat na všechny otázky před každým zmáčknutím spouště, ale určitě vám nebude na škodu, když si odpovíte alespoň na pár z nich. S postupem času to pro vás bude přirozenější a automatičtější.

Teď už vám jen popřeji, ať se vám daří na cestě k lepší fotografii, a hlavně, ať máte DOBRÉ SVĚTLO.

Zuzka, JNP

Zuzka Hrušková
Jsem fotografka, lektorka a "zaříkávačka" začínajících a mírně pokročilých fotografů. Předávám své zkušenosti a vědomosti s lehkostí a radostí tak, aby mohl každý rychleji a snadněji začít fotit krásné portréty. Aniž by bylo nutné bojovat se svým fotoaparátem stejně, jako jsem ve svých začátcích bojovala já. Párkrát jsem měla i chuť fotoaparát zahodit a focení se vzdát. To jsem nakonec neudělala a tak můžu své nabyté vědomosti předávat svým klientům. A to mě opravdu naplňuje.