Co je to Chromatická aberace?

Chromatická aberace je jedno z témat, o kterém velká spousta začínajících fotografů vůbec neslyšela, nebo mu ne úplně rozumí. Což může být velký problém, jelikož dopad, který může Chromatická aberace na kvalitu fotografií mít, bývá obrovský.

Co je to za jev a jak se s ním můžeme vypořádat?

V tomto článku vám osvětlím co je to Chromatická aberace, proč k ní dochází, jaké jsou typy Chromatické aberace, prozradím pár tipů, jak jí předcházet a ve videu ukážu, jak se aberace v postprodukci zbavit.

CHROMATICKÁ ABERACE je běžný problém čoček, ke kterému dochází, když jsou barvy nesprávně lámány (ohýbány) čočkou, což má za následek nesoulad v ohnisku, kde se barvy nekombinují tak, jak by měly.

(Pro technické typy přesné a odborné vysvětlení zde )

Vypadá to jako nehezký, převážně zelený nebo fialový, lem, ( může být ale i modrý, červený, žlutý, atd.) který vzniká na kontrastních okrajích objektů ve fotografii.

Takovýto lem pak musíme bohužel upravit v postprodukci. Jde to celkem efektivně, pokud fotografujeme do formátu RAW. Nejlepší však je, pokusit se tomu předcházet už při fotografování.

Pravdou je, že jde o problém převážně těch nejlevnějších objektivů, ale je však nemožné najít čočku bez Chromatické aberace, protože se jedná o problém všech čoček vystavených světlu.

Jsou dva druhy Chromatické aberace

  • PODÉLNÁ
    • typická pro dlouhé ohniskové vzdálenosti a širokoúhlé objektivy
    • pozná se podle nežádoucí barvy kolem okrajů obrazu, i uprostřed, ale zejména v rozostřených částech fotografie
  • BOČNÍ
    • typická pro krátké ohniskové vzdálenosti
    • vyskytuje se na hranách s vysokým kontrastem, kde je ostrý přechod mezi světlými a tmavými místy, a na okrajích fotografie

Jak tedy Chromatické aberaci předcházet už při fotografování?

  • FOTOGRAFOVAT DO FORMÁTU RAW
    • tím, že je formát RAW v podstatě surová, nezpracovaná informace, máme velké možnosti při úpravách, aniž bychom ztráceli na kvalitě fotografie
  • VYHNOUT SE SCÉNÁM S VYSOKÝM KONTRASTEM
    • tyto scény jsou nejnáchylnější pro vznik Chromatické aberace.
    • pokud tedy máme možnost se focení ve vysokém kontrastu vyhnout, ušetříme si tím možnost nutné opravy vzniklé aberace v postprodukci
  • POUŽITÍ OBJEKTIVŮ S PEVNÝM OHNISKEM
    • k Chromatické aberaci jsou nejvíce náchylné zoomavací objektivy, protože obsahují velké množství čoček ( používají se u nich sice speciální čočky, které aberaci potlačují, avšak neodstraňují )
    • aberace se nejvíce projevuje při jejich minimální a maximální ohniskové vzdálenosti ( např. objektiv 16-105 mm bude mít výskyt Chromatické aberace nejvíce při nastavení na 16 mm a pak na 105mm )
    • pokud nemáte či nechcete pevný objektiv, vyvarujete se aberaci, když nebudete používat minimální a maximální ohniskovou vzdálenost, ale vzdálenosti mezi nimi
  • CLONA
    • tímto eliminujeme podélnou aberaci, tedy je tento bod pro ty, kteří používají dlouhé ohniskové vzdálenosti nebo širokoúhlé objektivy
    • Chromatická aberace se také častěji vyskytuje při nastavení nejnižších clonových čísel, což při focení portrétů, kdy se snažíme mít clonu právě na nejnižších hodnotách, nás může částečně omezovat
    • v těchto případech je na povážení každého z nás, zda nastavíme o něco vyšší clonu anebo se pak radši při úpravě popasujeme s Chromatickou aberací
  • POZICE FOTOGRAFOVANÉHO OBJEKTU
    • tím odstraňujeme boční Chromatickou aberaci, tedy problém u kratších ohniskových vzdáleností
    • jelikož se boční aberace neobjevuje uprostřed obrazu, ale jen na jeho okrajích, můžeme focený objekt umístit na střed a pak, v postprodukci oříznout, abychom dosáhli požadované kompozice (což může být problém, pokud potřebujeme zachovat maximální rozlišení fotografie )

Tak, v tomto okamžiku už víte mnohem více o Chromatické aberaci. Jak a kdy vzniká, a jak jí předcházet při fotografování.

Teď už nám zbývá jen zjistit, jak se jí zbavíme v postprodukci. A přesně to vám ukážu ve videu, které najdete v mé facebookové skupině Fotím krásné portréty.

Přeji vám krásný den a budu se těšit u příštího článku.

Zuzka, JNP

Zuzka Hrušková
Jsem fotografka, lektorka a "zaříkávačka" začínajících a mírně pokročilých fotografů. Předávám své zkušenosti a vědomosti s lehkostí a radostí tak, aby mohl každý rychleji a snadněji začít fotit krásné portréty. Aniž by bylo nutné bojovat se svým fotoaparátem stejně, jako jsem ve svých začátcích bojovala já. Párkrát jsem měla i chuť fotoaparát zahodit a focení se vzdát. To jsem nakonec neudělala a tak můžu své nabyté vědomosti předávat svým klientům. A to mě opravdu naplňuje.